Залишились запитання?

+38 (032)-247-00-43

Вирішення проблеми взаємодії
в боротьбі з нелегальною тютюновою продукцією

Про кампанію

Останніми роками Україна постала перед проблемою різкого збільшення тіньового сектора ринку збуту тютюнової продукції. Дана проблема не лише негативно впливає на економіку країни, приносячи збитки держбюджету у розмірі 2 млрд. грн. щорічно, але й відчутно дестабілізує ситуацію в країні загалом.

Постало питання про важливість розробки Національної стратегії протидії обігу нелегальної підакцизної продукції. На даному етапі подолання проблеми важливою є повна консолідація зусиль громадських організацій, волонтерських об’єднань та широкого кола державних органів влади різних рівнів, а також безпосереднє залучення громадськості.

Метою проведення цієї серії круглих столів є залучення до протидії найширшого кола учасників, а саме представників влади та бізнесу всіх рівнів, громадських активістів, волонтерів та свідомих громадян, а також розробка чіткого механізму взаємодії всіх ланок задля досягнення максимально ефективного результату у боротьбі з нелегальною підакцизною продукцією.

Дослідження «Нелегальна тютюнова продукція та її обіг в Україні. Основні причини, вплив на громадськість та шляхи боротьби»

Опитування було проведено у всіх регіонах України (за винятком Криму та окупованих частин Донецької та Луганської областей) з 29 серпня по 3 вересня 2015 року. Сбір інформації проводився за допомогою телефонного опитування та проведення фокус-груп. Відбір респондентів по квотній вибірці: вік від 18 років, половина з яких чоловіки, половина — жінки. З них 40% ніколи не курили, 40% є курцями зараз, 20% — курці у минулому. Рівень доходів — низький та середній. Об’єм вибірки — 500 осіб. Похибка вибірки — 5%.

Результати:

  • Найчастіше про нелегальні сигарети українці дізнаються з програм на телебаченні – 53% респондентів. Інші джерела: 27% – середовище навколо (родина, колеги, друзі), 11% - електронні ЗМІ, 7% - друкована преса, 2% - соціальні мережі;
  • Майже половина опитаних (49%) вважають відповідальними за протидію обігу нелегальних сигарет правоохоронні органи. Ще 17% зазначили, що відповідальність лежить на самих українцях. 16% – Президент та керівники областей, 10% – Кабмін, 8% – Верховна Рада України;
  • Найбільш ефективними у боротьбі з контрабандою вважають спільні мобільні групи (військові, правоохоронці, волонтери) – 44% опитаних. 33% вважають ефективними дії Державної прикордонної служби, 13% – голів обладміністрацій (М. Саакашвілі, Г. Москаль, Г. Тука). По 5% респондентів назвали Державну фіскальну службу та найвищу ланку влади (Президент, Кабмін, ВРУ);
  • Щодо подальших дій з конфіскованими тютюновими виробами, 37% респондентів відповіли, що їх потрібно знищувати відповідно до законодавства. 29% підтримують передачу в АТО на потреби вояків після належної експертизи, 15% – за продаж на аукціоні, 14% за те, щоб одразу передавати в АТО. Решта 5% підтримують зберігання на державних складах;
  • До дієвих способів боротьби проти нелегальних тютюнових виробів відносять: 36% - повернення кримінальної відповідальності, 23% – конфіскацію товару та особистого майна правопорушника, 17% – відмову від придбання нелегальних тютюнових виробів («немає попиту, не буде пропозиції»). 16% називають підвищення рівня адміністративних штрафів. Найменш ефективним вважають підняття акцизів на тютюнові вироби – 8% опитаних;
  • 65% респондентів не підтримують ідею підняття рівня акцизів на тютюнові вироби. 35% підтримали підняття. Серед прихильників найчастіше називалася цифра: не вище 20%.
  • Головними наслідками підняття акцизів на тютюнові вироби вважають: 64% – збільшення обігу нелегальних тютюнових виробів (ввізна контрабанда, контрафакт та транзит нелегальних сигарет через Україну), 36% – зменшення рівня куріння в країні;
  • Половина респондентів (51%) вважають головним відповідальним органом за зміну ставок акцизів найвищу ланку державних управлінців - Кабінет Міністрів України, Верховну Раду Україну та Президента України. 18% – Державну фіскальну службу, 17% – виробників тютюнових виробів. Ще 10% вважає, що відповідальність несуть спеціалісти з охорони здоров’я. Найменше (4%) – антитютюнові активісти;
  • Основними аргументами для підтримки українцями зміни ставок акцизів є такі повідомлення: зменшення кількості курців у державі (28%), збільшення надходжень до державного бюджету (23%), зменшення обігу нелегальних сигарет (22%), приведення законів України у відповідність до вимог ЄС (15%). 12% респондентів надали свої варіанти відповідей.
  • Головними застереженнями проти підняття акцизів були висловлені такі:
    • можливе збільшення протестних настроїв через підняття цін;
    • зменшення соціального кошику (особливо серед сімей, де є курці);
    • збільшення споживання нелегальних сигарет, що спричинить недоотримання в бюджет та додаткові перепони до входження в ЄС.

Круглі столи

Перший кругли стіл заплановано в м. Ужгород

Під час зустрічі представники влади та бізнесу, громадські активісти та волонтери обговорять проблеми організації взаємодії в боротьбі з контрабандою в Україні та внесуть пропозиції до головних засад Національної стратегії протидії обігу нелегальних підакцизних товарів.

Подивитись фотозвіт

Круглий стіл в Одесі (заплановано)

Під час зустрічі представники влади та бізнесу, громадські активісти та волонтери обговорять проблеми організації взаємодії в боротьбі з контрабандою в Україні та внесуть пропозиції до головних засад Національної стратегії протидії обігу нелегальних підакцизних товарів.

Подивитись фотозвіт

Підсумковий круглий стіл в Києві (заплановано)

Під час зустрічі представники влади та бізнесу, громадські активісти та волонтери обговорять проблеми організації взаємодії в боротьбі з контрабандою в Україні та внесуть пропозиції до головних засад Національної стратегії протидії обігу нелегальних підакцизних товарів.

м. Львів, пр. Крива Липа, 6

10:00 - 19:00

surs.com.ua@gmail.com

+38 (032) 247 00 43